A ORIENTAÇÃO PARA A INOVAÇÃO SOB A PERSPECTIVA TEÓRICA DA AÇÃO COMUNICATIVA

Autores

  • Micheline Guerreiro Krause Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento (PPGEGC-UFSC)
  • Victor Fraile Sordi Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento (PPGEGC-UFSC)
  • Gertrudes Aparecida Dandolini Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento (PPGEGC-UFSC)
  • João Artur de Souza Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento (PPGEGC-UFSC)
  • Cristiano José Castro de Almeida Cunha Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento (PPGEGC-UFSC)

Resumo

The aim of this study is to analyze the orientation for innovation, expressed in leadership processes, in the construction of favorable culture, and in strategic alignment, factors commonly identified in the literature on innovation. The theory of communicative action was used as a perspective of analysis. The combination of themes has classified the study as exploratory, asking for the integrative literature review as data collection procedure. There has been a tendency to focus on the process of planning, organization, command, coordination and control, which characterize the foundations of classical administration theory, with its mechanicist principles. Assuming that the formal and informal communication structure the foundations of a context conducive to the innovative thinking and action of internal employees, there is a need for new approaches to innovation processes, with the contributions of communication theories and the vision of organizations as cultures, for the harmonization of mutual interests.

Downloads

Publicado

2017-09-06

Como Citar

Krause, M. G., Sordi, V. F., Dandolini, G. A., de Souza, J. A., & Cunha, C. J. C. de A. (2017). A ORIENTAÇÃO PARA A INOVAÇÃO SOB A PERSPECTIVA TEÓRICA DA AÇÃO COMUNICATIVA. Anais Do Congresso Internacional De Conhecimento E Inovação – Ciki, 1(1). Recuperado de https://proceeding.ciki.ufsc.br/index.php/ciki/article/view/205

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

<< < 1 2 3 4