INNOVATION OF EDUCATIONAL SERVICES : CONTRIBUTIONS OF DESIGN THINKING AND THE DOMINANT LOGIC OF SERVICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48090/ciki.v%25vi%25i.648

Keywords:

Design thinking; Service Dominant Logic; educational services; higher education.

Abstract

The article discusses the use of Design Thinking (DT) for the improvement and innovation of educational services in higher education using the SDL theoretical framework. The methodology adopted was the bibliographic review of case studies, with reference to the Scopus and Scielo databases. The cases identified were tabulated by type of use of DT and those that reported the use of DT with the participation of students underwent content analysis. Results point to little use of DT with participation of students to innovate  educational services.  Data analysis and discussion emphasizes the student's role as value  co-creator of educational services. The approach to service innovation from SDL lenses and their combination with DT brings a new look at the innovation of higher education service and contributes to broaden the possibilities of using both concepts to support processes of innovation in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Karam-Koleski, Universidade Federal de Santa Catarina

Adriana Karam Koleski é reitora do Centro Universitário Opet, com sede em Curitiba, Paraná; doutoranda em Gestão do Conhecimento no Programa de Engenharia e Gestão do Conhecimento da Universidade Federal de Santa Catarina;  fellow de pesquisa do Laspau e do Consórcio Brasil Sthem em 2018-2019. Realiza pesquisa na área de inovação educacional, criatividade e gestão do conhecimento. 

Gregório Varvakis, Dr., Universidade Federal de Santa Catarina

Gregório Varvakis , é doutor em Manufacturing Engineering e professor titular da Universidade Federal no Programa de Pós Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, atuando principalmente nos seguintes temas: inovação, gestão do conhecimento, produtividade, melhoria contínua, tecnologia de informação e fluxo informacional. 

Alexandre Augusto Biz, Dr., Universidade Federal de Santa Catarina

Professor do Departamento de Engenharia do Conhecimento - UFSC. Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento - UFSC. Pós-Doutorado Empresarial CNPq realizado no Instituto Stela (2012). Doutor em Engenharia e Gestão do Conhecimento (UFSC, 2009). Mestre em Turismo e Hotelaria (UNIVALI, 2003). É líder do Grupo de Pesquisa - TURITEC. Coordenador do Laboratório de Destinos Turísticos Inteligentes - LabDTI. Desenvolve pesquisas em Destinos Turísticos Inteligentes, Aplicações da Engenharia e Gestão do Conhecimento para o Turismo. Coordenador Geral do Seminário Brasil Espanha de Inovação Tecnológica em Turismo. 

Published

2019-11-05

How to Cite

Karam-Koleski, A., Varvakis, G., & Biz, A. A. (2019). INNOVATION OF EDUCATIONAL SERVICES : CONTRIBUTIONS OF DESIGN THINKING AND THE DOMINANT LOGIC OF SERVICE. International Congress of Knowledge and Innovation - Ciki, 1(1). https://doi.org/10.48090/ciki.v%vi%i.648

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>