INSTRUCTIONAL DESIGN:

INTERACTIONS WITH CHATGPT

Authors

  • Anna Claudia Haskel Profissional
  • Richard Perassi Luiz de Sousa UFSC

Keywords:

Didactic resource, Digital media, Online interaction, ChatGPT, Artificial intelligence

Abstract

In this article, the general characteristics of Instructional Design are described, including processes and precautions in the interaction on the subject with the artificially intelligent system ChatGPT. This is a descriptive-qualitative and experimental study. This is because the research sources were the ChatGPT system, Internet searches and technical-scientific literature on Instructional Design and artificial intelligence in Education. However, the experimental focus on the interaction with the system was adopted. The main contributions of this article are (I) the offer of topics with positive and negative aspects, such as themes for interaction with the ChatGPT system; (II) information about benefits and problems that must be considered when interacting with the studied system, requiring: (a) information checking, (b) studies in technical-scientific sources and (c) critical view on the ideological bias of the offered content .

Author Biography

Richard Perassi Luiz de Sousa, UFSC

Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1995), Bacharel e Licenciado em Artes pelo curso de Educação Artística da Universidade Federal de Juiz de Fora (1986). Realizou pós-doutorado no Instituto de Arte e Design (IADE/Lisboa, 2015). Atualmente, é professor titular na Universidade Federal de Santa Catarina, lecionando nos cursos de graduação em Design e Animação, também, nos cursos de mestrado e doutorado dos programas de pós-graduação em Design (Pós Design/UFSC) e Engenharia e Gestão do Conhecimento (PPEGC/UFSC). Anteriormente, de 1986 a 2006, foi professor de Arte e Arte Educação na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Dispõe de amplo currículo como artista plástico, atuou como Chefe da Coordenadoria de Cultura Universitária (UFMS, 1990 a 1994) e como Secretário de Estado de Cultura de Mato Grosso do Sul (1999). É professor, pesquisador e produtor experiente nas áreas de Artes Visuais, Arte Educação, Comunicação, Semiótica e Design. É líder do grupo de pesquisa Significação da marca, informação e comunicação organizacional (SIGMO/UFSC/CNPq). Entre outras produções, é autor dos livros: Mídia do Conhecimento: Ideias sobre Mediação e Autonomia (SIGMO/UFSC, 2019); Do Ponto ao Pixel: Sintaxe Gráfica no Videodigital (CCE/UFSC, 2015) e Roteiro Didático da Arte na Produção do Conhecimento (EDUFMS, 2005).

Published

2023-11-21

How to Cite

Haskel, A. C., & Perassi Luiz de Sousa, R. (2023). INSTRUCTIONAL DESIGN:: INTERACTIONS WITH CHATGPT. International Congress of Knowledge and Innovation - Ciki, 1(1). Retrieved from https://proceeding.ciki.ufsc.br/index.php/ciki/article/view/1503

Most read articles by the same author(s)